نای حقیقت در نیزار عشق (بررسی و تحلیل مفهوم «نِیْ» در شعر مولوی و اشعار حماسی عاشورایی معاصر)
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخال - دانشکده ادبیات
- نویسنده علیرضا وحیدی
- استاد راهنما محمدرضا شادمنامن
- سال انتشار 1393
چکیده
از نظر مولانا، خداوند خیر محض است که با اوّلین تجلّی اش هر چه را آفرید، عاشق خود نمود. خدا از نیستان عدم نایی برید و نامش را انسان گذاشت. مولوی، خدامحور است و انسان را عالم کبیر و مجموعه ی هستی را عالم صغیر می داند. امام حسین (ع) مصداق بارز انسان کامل و حقیقت محمّدی است و در ابجد، حرف «سین» و «نَیْ» هم نماد انسان کاملند. موسیقی سنّتی، اساسی ترین رکن کیمیاست. مولانا دارای اندیشه و دانش موسیقایی است و 28 بار نی را موضوع تمثیل قرار داده که پیام آن، رهایی از خود است. وی با نی که از جهت خوش نوایی، زردی رخسار، درون تهی، حالات و ظواهر و دوری از اصل شبیه انسان است، شروع به سخن نموده و سلطان ولد با رباب. غرض نی و رباب، عاشقانند. مولانا نی را اسرار حضرت رسول (ص) و علی (ع) می داند. این سازها و سرودها، واسطه ی درک عشقند. «نی نامه»، تحمیدیّه ای عاشقانه و متعالی ترین شعر فلسفی است؛ و مثنوی، دکّان عشق و حماسه ای روحانی است که با حرف «ب» شروع شده که سخن گفتن مورد توجّه وی بوده است و تمامت آن بر محور عشق می¬گردد. عاشورا احسن القصص تاریخ اسلام؛ کربلا «مصارع العشّاق» و قهرمان هنرمند عاشورا، پلّه ای از نردبان هستی است که در این سلوک، احساس و ادراک و احساس زیبایی را به منصّه ی ظهور رسانید. روح دین و واقعه ی کربلا «محبّت و مودّت و ولایت» است و بدون آن، اسکلتی بی جان از دین می ماند. مولانا، سیّدالشّهدا (ع) را روح سلطانی، پاکْ روح، گوشواره ی عرش و جان مقدّس می داند: «قدر عشق گوش، عشق گوشوار.» و یزید را سیاه ترین و زشت ترین فرد می داند. در باور مولوی، امام (ع)، حقیقت ناب و مجسّمی است که تمام هستی اش را در راه معشوق نثار می¬کند. در ادبیّات عاشورایی نسبت به نی و نینوا و بوریای بی ریا، تعابیر عاطفی و عرفانی فراوانی ساخته اند. قداست محتوایی نی تا آن جا پیش می رود که در اندیشه ی شاعرانه به صورت بوریا و حصیری در می آید و لیاقت دربرگرفتن تن پاک اباعبداللّه (ع) را پیدا می کند. امام عاشقانه وآگاهانه، با نفاق مبارزه کرد ومنزل آخرش گودال قتلگاه شد. خوابگاهی به پهنای ابدیّت که غفلت سوز و بیداری افروز است. حکایت نای ها بر روی نی ها، چشمان به خواب رفته را بیدار می کند. عرفان عاشورایی، خدا محور بوده و دانشگاهی است که استادش، انسان کامل الهی و شاگردان ممتازش، زینب (س)، ابوالفضل (ع) و . . . هستند. شب عاشورا، شب رندان تشنه لب است. «نی» غربت و قربت، نوای فراق و وصال را در نینوا ساختند و پرداختند. پس «بشنو از نی چون حکایت می کند»، که اگر از نیزار دشت نینوا بریده شویم؛ مرد و زن از ناله ی ما امان نخواهند داشت. بنابراین در عاشورا روزگار وصل خویش را جست و جو کنیم. این حرکت هدفمند در اشعار شاعران معاصر، با تعابیری چون: قاری نیزه نشین، رقص زلف سَرِ نی، بوسه بر گلوی نی، و خورشید از پشت خیزران و . . . زیباترین نمود را به خود گرفته است.
منابع مشابه
ابعاد حماسی شعر عاشورایی معاصر
حماسه در کنار ابعاد دیگر عاشورا مثل مرثیه، عرفان و پیام، توانسته است در شعر عاشورایی اثرگذار باشد؛ بهطوری که امروزه به یکی از رکنهای مهم شعر آیینی تبدیل شدهاست. شعر عاشورایی با تبیین مقولات ارزشی و بیان هنری اهداف آن، قدمی در راستای شناخت بیشتر مبانی شعر آیینی برداشته است. در شعرهای عاشورایی، امامحسین(ع)، حضرت عباس(ع)، حضرت زینب(س) و امامسجاد(ع) بهعنوان الگوقهرمان معرفی میشوند؛ به این ...
متن کاملDegenerate Four Wave Mixing in Photonic Crystal Fibers
In this study, Four Wave Mixing (FWM) characteristics in photonic crystal fibers are investigated. The effect of channel spacing, phase mismatching, and fiber length on FWM efficiency have been studied. The variation of idler frequency which obtained by this technique with pumping and signal wavelengths has been discussed. The effect of fiber dispersion has been taken into account; we obtain th...
متن کاملبررسی استعاره در شعر عاشورایی معاصر
استعاره و هنر تصویرگری یکی از کارآمدترین ابزار هنری است که از دیرباز توجه شاعران و سخنوران را به خود معطوف کرده است. در شعر عاشورایی که شاعر با اعتقاد و ایمان قلبی قیام عاشورا را توصیف و تحلیل میکند، زبان خیالانگیز استعاره بیانگر شور عشق و احساس او به امام حسین (ع) و اهل بیت در زیباترین تصویرهاست. شاعر آیینی از طریق تصویرگریهای شاعرانه یک موضوع را به انحای مختلف بیان میکند. تکرار یک مفهوم ...
متن کاملبررسی تطبیقی تجلی عشق در اشعار مولوی و ابن فارض
مولوی و ابن فارض دو شاعر و عارف بزرگ قرن هفتم معتقدند، حیات جاودانه یعنی فنای در عشق، و بالاترین مقام عزّت، درجه بقاء بعد از فناست، زیرا عشق از اوصاف الهی و سرآغاز خلقت بشر است، و ذره ذره عالم با آن سرشته شده است. این عشق در واقع بر «هستی مطلق» دلالت دارد و هر گاه حجاب برداشته شود و ذات یگانه در وجود او تجلی یابد، هر وصفی، وصف اوست و هر شکل و صورتی، از آن معشوق خواهد بود. زیرا ...
متن کاملنمادگرایی در شعر عاشورایی (بررسی شعر عربی و فارسی معاصر)
تصویر رمزی، گذشته از زیبایی کلام، وسیله ای برای القای معانی ومفاهیم به مخاطب محسوب می شود. مفاهیمی که به واسطه ی چند پهلو بودن رمز، در یک سطح باقی نمانده وتأویل های متعددی در سیاق می گیرد. همگام با کاربرد روزافزون نماد در شعر معاصر، شعر عاشورایی نیز با فاصله گرفتن از گذشته شاهد درخشش رمز در خود گردید. از این رو نگاهی دقیق به نوع کاربرد رمز ودلالت های مختلف آن در این شعر دینی ضروری به نظر می رسد...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخال - دانشکده ادبیات
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023